//
Artikel
Artikelen, EK 2012

Houd uw hoofd koel deze zomer. Hoe het EK-voetbal en commercie hand in hand gaan

“Voetbal is oorlog” wist een éminence grise van de voetballerij ooit op te laten tekenen. Met de veelzeggende woorden wees de wijsgeer bovenal naar de strijd op het veld. Het zijn woorden die in 1988 leidden tot een explosie van vreugde nadat Marco van Basten zijn Duitse opponent Jurgen Kohler in de luren legde en Nederland liet beven van blijheid. Hollands patriottisme vierde hoogtij in de zwoele zomer van ’88. Bijna 25 jaar later is er van dergelijk sentiment weinig meer te merken: de kleur Oranje is verworden tot brand en menig bedrijf speelt in op de Oranjegekte. Met de uitschakeling van het Nederlands Elftal, wordt er ook een bres geslagen in de strijd buiten de lijnen. Dat de toernooien in 2018 en 2022 naar respectievelijk Rusland en Qatar gaan impliceert dat commercie daarentegen de vruchten plukt van dergelijke toernooien. Ook met het EK draaien de kassa’s weer overuren. Wat merkt de consument van deze ontwikkeling?

Van voetbalplaatjes tot BN’er-praatjes: het EK als commercieel vehikel          

Rene van der Gijp met de veelbesproken gijpvogel op schoot. Foto afkomstig van: http://www.sport-promotion.nl

De afgelopen maanden kon men er niet om heen. Voetbalplaatjes, EK-burgers, bierkratcoolers, nauw sluitende cocktailjurkjes en de onvermijdelijke one-day-fly-hitjes: het EK in Polen en Oekraïne gaf geboorte aan vele commerciële producten. Een shirt van het Nederlands Elftal dragen tijdens de wedstrijden? Wie 120 euro voor over heeft voor het jaarlijks te veranderen discutabele “vlakkenshirt” van het Nederlands Elftal is bij de sportzaken aan het goede adres. Wie de Hyundaidealer binnenstapt kan profiteren van de speciale EK-deals en loopt zo 18.000 euro armer en met de sleutels van een gloednieuwe Hyundai I30 de showroom uit. En dat allemaal dankzij het voetbal in het Oostblok. McDonalds doopt ondertussen het klassieke “Hup, Holland Hup” om in het weinig originele “Hap, Holland Hap” om Nederland aan het fastfood te krijgen. Supermarktketen C1000 schakelt Wolter Kroes, Ernst Daniël Smid en rapper Yes-R in om de prijzenoorlog in hun voordeel te beslissen. Dat het halve Nederlands Elftal in deze clip meespeelt duidt in elk geval op het commerciële vernuft van de Oranjespelers. Zo worden Sylvie en Rafael Van der Vaart ongetwijfeld elke ochtend wakker in het chique Londen met de meest wakkere krant van Nederland op de mat en is het de vraag of ideale schoonzoon Dirk Kuyt wederom zwicht voor het geld van een chipsfabrikant. Gêne wordt van tafel geveegd wanneer er geld in het spel is. Hetzelfde kan gezegd worden van de heren uit het Kurhaus: anders kan het lichtelijk genante muzikale debuut van de heren Derksen en Genee niet verklaard worden. En wie de Kruidvat binnenloopt en daar een moeizaam lachende René van der Gijp boven een doos ‘Gijpvogels’ afgebeeld ziet staan weet ook dat de populaire analyticus zijn financiële zegeningen aan het tellen is. Niet dat de publieke heren van de NOS zich nooit vies maken aan commerciële bezigheden: fijn voor Jack van Gelder dat analist Edwin van der Sar ongetwijfeld met een frisse adem aanschuift in Polen.

Klaar zijn voor het EK! 

Affiche voor ‘De Echte Mannenbeurs’ op 2 en 3 juni jongstleden. Foto afkomstig van: http://www.ticketveiling.nl

Niet alleen BN’ers plukken de vruchten van het voetbal. Zo kunnen lezers van kranten als De Telegraaf en het Algemeen Dagblad “geheel vrijblijvend lekker meelezen tijdens de sportzomer”, in de wetenschap dat zij daarna twee jaar lang gebeld blijven worden om abonnee te worden van de desbetreffende aanbieder. En wie nu overstapt naar energiemaatschappij NUON krijgt daar gratis en voor niets 50% korting op het leveringstarief voor het eerste jaar stroom: wie na dat jaar vergeet op te zeggen zit voor onbepaalde tijd energie te betalen tegen, jawel, de reguliere tarieven. Nog bonter maken de dubieuze kredietverstrekkers het bij de Nederlandse Energie Maatschappij, die klanten een gratis EK-thuistap aanbieden in ruil voor een vijf of drie jaar durend woekercontract. Nu rijst de vraag of Natasja Froger en Maurice de Hond klanten ook aanraden om het te ‘doen!’. Dat bovendien minder voor de hand liggende bedrijven die leveren in natuursteen of computerzaken inspelen op de EK-hype mag geen wonder heten: wie niet meedoet met spectaculaire acties miskent de mogelijkheden van de markt. Zo reed masculien Nederland de Vinexwijk uit om zijn hart op te halen bij “De echte mannenbeurs” op 2 en 3 juni in de Jaarbeurs Utrecht voor “Mentertainment”, barbecueworkshops en introductiecursussen van tot beroep omgeturnde womanizers, allemaal mogelijk gemaakt door de ‘Spare Rib Express’.  Of producten nu raakvlak hebben met voetbal of niet, wie goed is in marketing kan zelfs rentedragende leningen of decoupeerzagen aan de man brengen tijdens het EK. Het is immers altijd handig om te weten dat bedrijven als “ffshoppen.nl klaar zijn voor het EK!”. Opdat u even onthoudt dat men op de marketingafdelingen vol met “onze jongens” meeleeft in elk geval.

Stille hoop in crisisrijk Europa?              
Dergelijke ontwikkelingen kunnen uiteraard een positieve stimulans geven aan economische groei. Met het voetbal als commercieel vehikel kan immers de stijging van consumptie als vliegwiel dienen voor progressie in crisisrijk Europa. Zo stellen economen van ABN-AMRO in een analyse dat een Franse winst op het EK de Europese economie het meest goed zou doen, daar het consumentenvertrouwen in dit land wel een boost kan gebruiken. Aangezien Frankrijk van deze landen het dichtst bij de vuurlinie van de problemen in de periferie van de eurozone ligt, zou een voetbaltitel daar de grootste impact hebben, zo stellen de economen. Een onderzoek van de collegabankiers van ING wees voor aanvang van het toernooi uit dat Nederlandse bedrijven rond het toernooi 200 miljoen euro extra verdienen dankzij de export naar de organiserende landen. Uiteraard kunnen er vraagtekens gezet worden bij de onafhankelijkheid van laatstgenoemd onderzoek, daar de ING hoofdsponsor van het Nederlands Elftal is. Het onderzoek van ING geeft echter aan dat Nederlandse bedrijven onder meer gloeilampen, gras en bouwtechnische voorzieningen leveren aan stadions waarin wordt gespeeld. Dat wordt cijfers bijschrijven in Eindhoven voor de mannen van Philips. Daarnaast profiteert de reisbranche van het vervoer van de fans van Oranje. In eigen land is het feest voor de supermarkten, cafés en elektronicawinkels. De bouwsector en restaurants merken vooral negatieve effecten van het EK. Werknemers in de bouw zijn volgens ING minder productief tijdens het toernooi, terwijl restaurants nagenoeg leeg zijn als Nederland speelt. Ook de gezondheidszorg merkt de effecten. De dag van de kwartfinale tussen Nederland en Brazilië op het vorige WK was een uitzonderlijk drukke dag voor ambulancezorg. De ambulancekosten namen die dag met 330.000 euro toe, stelt ING. De conclusies van ING worden ondersteund door onderzoeksbureau GfK Panel Services, dat uitrekende dat de Pinksterweek tot 15 miljoen euro extra omzet heeft geleid onder Nederlandse consumenten.

Wesley Sneijder met de ‘lemonsine’ op de achtergrond. Foto afkomstig van: jasperverweij.wordpress.com

Wat dat betreft komt het EK op het juiste moment. Daar waar overheden noodgedwongen drastische bezuinigingen door moeten voeren kan een commercieel evenement als het EK Voetbal het consumentenvertrouwen een dringende, zij het vaak kortstondige, impuls geven. In dit kader is de vroege uitschakeling van het Nederlands Elftal extra teleurstellend. Dat dergelijke consumentenacties niet zonder risico’s waren voor de consument moge duidelijk zijn. Wie zich laat leiden door het voetbalenthousiasme van bedrijven kan van een koude kermis thuiskomen. Met een hoge energierekening of een rommelzolder vol Oranje-prullaria welteverstaan. Want zoals Wesley Sneijder onlangs predikte: houd uw hoofd koel tijdens het EK. Bedankt voor dit goedbedoelde advies.

Geraadpleegde bronnen

http://www.brabantsdagblad.nl/nieuws/algemeen/economie/11093193/Philips-verlicht-EK-voetbal.ece

http://www.beurs.nl/nieuws/binnenland/3157754/franse-winst-op-ek-beste-voor-euro

http://www.nu.nl/economie/2824508/ek-voetbal-leidt-miljoenen-extra-omzet.html

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/12239530/___Economie_profiteert_van_EK___.html

Over Boudewijn Wijnacker

"Voetbal is voor mij meer dan datgene dat zich binnen de lijnen afspeelt. Als cultuurhistoricus en stadsgeograaf ben ik van mening dat het bestaan van een BVO kan bijdragen aan de identiteit, historie en het karakter van een dorp, stad of regio. Vooral het mannelijke deel van een stedelijke populatie kent vaak een sterke affiniteit met een plaatselijke voetbalvereniging. Het is deze invloed van een voetbalvereniging op de samenleving die voor mij de drijfveer vormt voor het oprichten van De Skybox met mijn zeer gewaardeerde collega’s. Mijns inziens blijft dit spanningsveld tussen maatschappij en voetbal onderbelicht in overige voetbaltijdschriften en websites: voor zakelijke verslagen van gespeelde wedstrijden verwijs ik je dan ook graag door naar andere webpagina’s. Daar waar mijn collega’s meer thuis zijn in de internationale naam en faam van het voetbal, duik ik graag in de spelonken van het Nederlandse betaalde voetbal, met name de Eerste Divisie. Voetbal staat hier dicht bij de mensen, getuige de van een gratis seizoenskaart voorziene fans van Helmond Sport, die vanaf hun tuinstoelen op het dak van het schuurtje in de eigen tuin het vaak matige voetbal gade kunnen slaan. De lezer kan van mij licht cynische beschouwingen van opmerkelijke gebeurtenissen verwachten, die zich zowel binnen als buiten de lijnen afspelen. Bovendien zal ik me focussen op nostalgisch getinte artikelen, analyses van de cultuurhistorische waarde van door de tand des tijds aangetaste voetbalstadions en odes aan vergeten voetballers."

Reacties

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: