//
Artikel
Artikelen

De Skybox. De voetbalwebsite waar randzaken centraal staan

Welkom op De Skybox, de voetbalwebsite waar randzaken centraal staan.

Voetbal is meer dan het spelletje alleen. Dat was de drijfveer voor het oprichten van De Skybox. Avondvullende discussies over ideale rechtsbuitens, stoere stoppers en te kiezen speltactieken domineerden het televisiescherm de afgelopen decennia. Voetbal wordt niet alleen gespeeld op het veld, maar hoort ook thuis in het domein van de kantine, de koffietafel en de bruine kroeg.  Dat Ajax, PSV of Feyenoord met 3-0 wint, heeft geen plaats op De Skybox. Onze aandacht gaat uit naar de opmerkelijke maar vaak ondergesneeuwde gebeurtenissen. Ons gaat het niet zozeer om de bal en de voetballers, maar om de rol van het voetbal in de maatschappij. Voetballers staan niet in het midden van de aandacht, maar zijn slechts een vehikel voor onze analyse. Wij pakken het voetbal van de verwaande tienermiljonairs af en geven het terug aan hen die het toekomt: het publiek.

Dat publiek, dat bestaat uit meer dan een samenraapsel van hooligans en ongeleide projectielen.  Dat publiek bestaat uit jij en ik, mensen met een passie voor de sport en vaak onderbelicht gebleven in mediareportages. Wij bieden een podium voor ieders voetbalbijdrage. Het maakt niet uit of jij weet of er met of zonder een ruit gespeeld moet worden. Wars van opportunisme prikken wij door de door mediatraining gevoede voetbalbubbel van kritiekloze zelfverheerlijking heen met maar één doel: een maatschappelijk brede karakterschets van het sociale fenomeen ‘voetbal’. Ben je geïnteresseerd in de vergeten verhalen en de obscure spelonken der voetbalwereld? Geef je meer om een maatschappelijke duiding van het spel dan om scorebordjournalistiek? Word je ook zo moe van het hersenloze mediagebrabbel? De Skybox poogt een alternatief te bieden. Met dit initiatief stellen wij dat wat door de gevestigde voetbalmedia tot randzaak gedegradeerd wordt, centraal. De Skybox, de voetbalwebsite waar randzaken centraal staan.

Over Boudewijn Wijnacker

"Voetbal is voor mij meer dan datgene dat zich binnen de lijnen afspeelt. Als cultuurhistoricus en stadsgeograaf ben ik van mening dat het bestaan van een BVO kan bijdragen aan de identiteit, historie en het karakter van een dorp, stad of regio. Vooral het mannelijke deel van een stedelijke populatie kent vaak een sterke affiniteit met een plaatselijke voetbalvereniging. Het is deze invloed van een voetbalvereniging op de samenleving die voor mij de drijfveer vormt voor het oprichten van De Skybox met mijn zeer gewaardeerde collega’s. Mijns inziens blijft dit spanningsveld tussen maatschappij en voetbal onderbelicht in overige voetbaltijdschriften en websites: voor zakelijke verslagen van gespeelde wedstrijden verwijs ik je dan ook graag door naar andere webpagina’s. Daar waar mijn collega’s meer thuis zijn in de internationale naam en faam van het voetbal, duik ik graag in de spelonken van het Nederlandse betaalde voetbal, met name de Eerste Divisie. Voetbal staat hier dicht bij de mensen, getuige de van een gratis seizoenskaart voorziene fans van Helmond Sport, die vanaf hun tuinstoelen op het dak van het schuurtje in de eigen tuin het vaak matige voetbal gade kunnen slaan. De lezer kan van mij licht cynische beschouwingen van opmerkelijke gebeurtenissen verwachten, die zich zowel binnen als buiten de lijnen afspelen. Bovendien zal ik me focussen op nostalgisch getinte artikelen, analyses van de cultuurhistorische waarde van door de tand des tijds aangetaste voetbalstadions en odes aan vergeten voetballers."

Reacties

Reacties zijn gesloten.

